09 January 2009

Aksi 'willi' dan 'wikang' tahun baru

dipetik dari harakah daily

"...pondan itu muncul dengan seorang lelaki yang memakai topi putih dengan t-shirt putih. Suasana menjadi gamat dengan sorakkan dan gelak ketawa dari pengunjung."

Beberapa jam sebelum tahun 2008 melabuhkan tabirnya diadakan Sambutan Tahun Baru Masehi, 2009. Di Shah Alam tidaklah semeriah seperti di Dataran Merdeka yang dihadiri oleh orang nombor satu Malaysia, Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi dengan pelbagai program nyanyian dan tarian serta bunyi letupan bunga api.

Walau bagaimanapun tiada program hiburan sekali pun tidak mematahkan semangat penduduk untuk menyambut Tahun Baru Masehi di Dataran Bandaraya Shah Alam. Lebih kurang 300 orang penduduk juga telah membanjiri jalan depan MBSA itu sejak jam sembilan malam lagi.

Salah seorang pengunjung berkata, pada tahun ini tiada sangat program, tiada apa yang boleh disaksikan melainkan katanya "kau tengok aku, aku pulak tengok kau dan kadang kala boleh mencuci mata".

Penulis yang membuat tinjauan di sekitar Dataran itu dan betul apa yang diperkatakan. Kalau yang belum kahwin, sememangnya tidak digalakkan datang.

Menjelang pukul 9.30 malam, budak berbasikal telah mula berkumpul di tepi tasik PKNS. Mungkin untuk mengumpulkan kekuatan untuk membuat pertunjukkan tidak rasmi kepada hadirin.

Rata-rata mereka adalah kanak-kanak Melayu dengan pelbagai 'style' pakaian seperti ala samseng motosikal di Amerika Syarikat.

Mereka juga telah mengubahsuai sehingga tidak nampak seperti basikal. Ada yang menjadi seperti motosikal honda EX 5, mungkin kanak-kanak inilah yang bakal menjadi pewaris mat rempit dimasa hadapan. Masalah itu pasti berlaku jika tiada penguatkuasaan dari pihak berkuasa.

Komen:

Persoalannya, siapakah pihak berkuasa tempatan sekarang?

Sepatutnya ibubapalah yang perlu memainkan peranan dalam mendidik anak-anak agar dapat memupuk sifat-sifat murni dalam diri mereka. Anak-anak perlu diawasi setiap masa agar tidak mudah terjebak dalam perkara-perkara yang tidak sihat seperti ini. Ibu bapa juga seharusnya mengetahui rakan-rakan anak mereka dan sentiasa memastikan anak-anak mereka berkawan dan bergaul dengan mereka yang mempunyai kedudukkan moral yang baik. Jangan mudah menunding jari menghentam dan menyalahkan orang lain terutama pihak kerajaan dalam menangani masalah seperti ini. Kita seharusnya bersama-sama membanteras perkara ini agar tidak berleluasa dan menjadi lebih teruk lagi di masa akan datang. Bukankah kawasn tersebut berada dalam pentadbiran yang kononnya melaungkan ajaran Islam (PAS), tetapi malangnya mereka bercuti sempena tahun baru juga.



Kehadiran mereka ini membuatkan kumpulan mat rempit hanya melihat gelagat budak berbasikal. Seramai 80 orang kanak-kanak yang kebanyakan berumur 9 hingga 14 tahun ini mula bergerak ke Dataran menjelang jam 10 malam dengan membuat aksi-aksi yang menarik perhatian hadirin.

Pada jam 10.30 malam, suasana menjadi bising sekejap kerana sorakan kanak-kanak basikal kepada tiga orang pondan yang berpakaian seperti tidak cukup kain. Suasana ini diselang seli dengan gelak ketawa dari pengunjung.

Komen:

Perkara sebegini perlulah diberi perhatian dan penglibatan oleh semua pihak. Kebanyakan punca-punca keruntuhan akhlak adalah berpunca daripada kurangnya didikan, asuhan serta kawalan oleh ibu bapa atau penjaga. Kenapa tidak berdakwah pada mereka yang berpakaian sedemikian, jadi tidak perlu salahkan Kerjaan Pusat pula.

Dalam pada itu, sekali lagi, pondan itu muncul dengan seorang lelaki yang memakai topi putih dengan t-shirt putih. Suasana menjadi gamat dengan sorakkan dan gelak ketawa dari pengunjung.

Mungkin kerana malu, mereka berdua terus menghilangkan diri dalam himpunan manusia. Penulis sempat melihat riak wajah lelaki itu, ternyata dia malu dengan sorakkan itu. Tetapi pondan itu macam tiada perasaan langsung.

Pada pukul 11.00 malam, kanak-kanak basikal itu mula membuat pertunjukan dengan aksi 'Willi' dan 'Wikang' di Depan Dataran Shah Alam. Ternyata pengunjung terhibur dengan hiburan percuma mereka itu.

Penulis berasa sedih apabila mendapati mereka mula menghisap rokok pada usia yang begitu muda. Adakah pihak Polis tidak melihat gelagat mereka itu. Walaupun polis muda itu pun melihat gelagat mereka.

Komen:

Ibu bapa mestilah memainkan peranan dan tanggungjawab yang utama dalam menangani masalah keruntuhan akhlak di kalangan remaja. Walau apapun langkah yang diambil oleh mana-mana pihak, tanpa kerjasama daripada ibu bapa, nescaya gejala ini sukar diatasi.

Selain itu, Penulis yang juga membuat tinjauan disekitar mengenai masalah rokok dikalangan muda-mudi, mendapati tidak kira lelaki mahu pun perempuan adalah sama menghisap.

Mungkin ada orang akan marah jika penulis mengatakan rokok itu haram. Tetapi masih ramai lagi ramai orang berpendapat, dengan menghisap rokok banyak idea yang bernas boleh dihasilkan. Walaupun harga sekotak rokok boleh buat beli nasi selama dua hari.

Pernah dulu kita kedengaran bahawa penghisapan rokok di tempat awam akan didenda oleh pihak Kementerian Kesihatan Malaysia. Adakah ianya satu gimik atau pun hanya main-main pihak berkuasa.

Disini penulis mahu menegaskan, selama tiga jam membuat tinjauan di Piesta Sambutan itu mendapati bahawa masalah rokok tidak akan diselesaikan jika tiada kuatkuasa dari pihak-pihak berkuasa dan ibu bapa tidak akan berjaya. - azm_

Komen

Apa yang penting, tepuk dada tanya selera... jangan hanya menilai melalui mata tetapi fikirlah juga melalui minda. Nilailah sendiri masa hadapan bangsa kerana kita tidak akan berjaya dengan pelbagai aksi sebegini melainkan adanya pengawasan dari ibu dan bapa serta pihak berkuasa tempatan (Kerajaan Baru) ambil inisiatif...

No comments: