27 July 2009

Pakatan Rakyat Yang Tiada Kesepakatan

Suasana politik di negeri-negeri yang dikuasai pakatan campuran hari ini disulami dengan kekecohan dan pelbagai isu tempatan yang gagal ditangani oleh pemimpinnya lantaran tindakan caca marba mereka dalam pentadbiran.

Bukan hanya satu isu yang gagal ditangani sebaliknya pelbagai isu yang memerlukan pendekatan dan perancangan rapi tidak diambil berat oleh para pemimpin dalam pakatan campuran.

Bukan hanya satu negeri yang terlibat sebaliknya, dari Utara Semenanjung, di Pantai Timur hinggalah membawa ke Ibu Kota, kekalutan dan permasalahan berkaitan hal-hal melibatkan kepincangan dan kegagalan kerajaan tadbiran sekutu pakatan campuran diperkatakan.

Jika sebelum ini, pakatan campuran asyik menunding jari mencari salah dan memanipulasi apa yang dilakukan oleh kerajaan tadbiran BN dan juga UMNO tetapi, lantaran isu-isu tempatan yang gagal ditangani bagaimana mungkin ia akan dilakukan?

Kerajaan pimpinan Menteri Besar Khalid Ibrahim di Selangor seakan tidak ada apa-apa pelaksanaan yang dibuat mampu untuk dibanggakan oleh mana-mana pihak dalam kerajaan Negeri tersebut apatah lagi untuk menjadi bukti kepada rakyat sendiri.

Sebaliknya yang berlaku lain daripada apa yang diharapkan apabila satu demi satu perkara mengaibkan terungkai termasuk kritikan dari Azmin Ali sendiri sanggup menyuarakan cadangan untuk merombak Exco Negeri.

Ini belum lagi dikaitkan dengan hal-hal remeh yang gagal dilakukan termasuklah penyelesaian isu bekalan air, penyalahgunaan kuasa untuk kepentingan peribadi dan anggota sendiri, pengabaian tugas hakiki dan kegagalan menyalurkan peruntukan kerajaan untuk rakyat tempatan termasuklah kontroversi siasatan dari SPRM.

Manakala di Pulau Pinang pula, terbukti bahawa Ketua Menterinya Lim Guan Eng gagal memahami permasalahan rakyat apabila seakan lepas tangan berkaitan isu membabitkan penduduk dan Kampung Buah Pala. Dan akhirnya terpaksa akur dengan tekanan sehingga menarik balik lesen pembangunan yang sebelum ini diluluskan di kawan Kampung Buah Pala.

Perkara tersebut hanyalah salah satu isu yang sedang hangat diperkatakan selain daripada ketidaksefahaman yang wujud antara tiga ikatan rapuh DAP-PKR-PAS hinggakan masing-masing saling mencurigai dan pentingkan jawatan sendiri lebih daripada permuafakatan bersama.

Begitu juga dengan sikap Lim Guan Eng yang turut terserlah inginkan pangkat dan kuasa di samping kemewahan berbanding dengan menyelesaikan apa yang telah dipertanggungjawabkan.

Isu berkaitan banglo mewa yang menjadi kediaman Guan Eng juga gagal dijawab apatah lagi gaya pimpinan biasanya yang gemar dengan publisiti.

Bukan hanya dua negeri tersebut yang bermasalah malahan Kedah juga telah lama terumbang-ambing lantaran kepimpinan Menteri Besar Azizan Razak yang dikatakan terlalu konservatif dan gagal memahami aspirasi rakyat.

Apatah lagi apabila DAP dan PAS di Kedah yang baru sahaja rujuk kembali masih enggan bertaut biarpun ia telah mendapat campur tangan dari pakatan campuran Pusat dan pemimpin tertingginya.

Lantas apa lagi yang mahu dibanggakan oleh kerajaan tadbiran pakatan campuran apabila secara jelas gagal memanfaatkan peluang yang ada bagi menarik dan mengubat hati rakyat sedangkan pilihan raya umum telah lebih setahun berlalu….

No comments: