17 October 2008

Cukai pintu naik 500% di Ipoh, satu lagi "kejayaan" kerajaan boneka PAS di Perak

Satu lagi "kejayaan" kerajaan boneka PAS di Perak adalah dengan mengenakan bayaran cukai pintu yang 500% lagi tinggi dari tahun-tahun sebelum ini. Satu persatu helah sebenar pembangkang telah dan akan menjadi semakin jelas. Dan episod cukai tanah yang melampau yang bukan sahaja menyusahkan rakyat malahan juga sebagai bukti rakyat Perak khususnya di Ipoh tidak mendapat keperihatinan yang sepatutnya kerajaan boneka PAS di Perak berikan. Bukankah salah satu point penting dalam manifesto mereka adalah sebuah negara berkebajikan?

Cukai pintu naik 500 peratus kerana nilaian semula hartanah

Bayaran cukai pintu di Bandar Baru Sri Klebang meningkat sebanyak 500 peratus bermula November ini, ekoran penilaian terbaru ke atas hartanah di kawasan itu.

Pejabat Perhubungan Awam Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) dalam satu kenyataan memberitahu, Lot 186990 hanya dikenakan cukai tahunan sebanyak RM108.80 sebelum ini kerana dinilai sebagai tapak kosong pada 2005.

Menurutnya, tapak itu kemudian telah dimajukan dengan pembinaan sebuah rumah banglo berkeluasan 277.694 meter persegi dan pindaan nilaian ini dibuat berdasarkan nilai tahunan berjumlah RM4,320.

''Nilai tahunan ini diperoleh daripada penilaian sewa berjumlah RM360 sebulan iaitu pada kadar RM1.29 satu meter persegi yang merupakan kadar atas nilaian tahun 1982 kerana kerajaan negeri tidak membenarkan MBI membuat penilaian semula ke atas harta-harta dalam kawasannya," kata kenyataan itu di sini hari ini.

Menurut kenyataan itu lagi, nilai tahunan yang dikenakan oleh MBI ke atas hartanah di kawasan itu masih rendah berbanding dengan nilai semasa.

''Untuk makluman, kadar sewa semasa di kawasan tersebut untuk harta jenis banglo ialah RM800 hingga RM1,500 sebulan.

''Sepatutnya nilai tahunan berdasarkan sewa semasa itu ialah antara RM9,600 hingga RM18,000 tetapi nilai tahunan yang dikenakan oleh MBI ke atas harta ini cuma RM4,320 sahaja," kata kenyataan itu.

Utusan Malaysia hari ini melaporkan penduduk di Bandar Baru Sri Klebang, Chemor terkejut apabila menerima notis MBI yang bercadang menaikkan cukai pintu hartanah di kawasan itu bermula 1 November ini.

Sambil melahirkan rasa marah dan kesal, mereka memberitahu, cadangan kenaikan cukai taksiran MBI itu tidak munasabah dan tidak masuk akal.

Penduduk kawasan itu mendakwa mereka sebelum ini hanya membayar cukai taksiran sebanyak RM108.80 setahun tetapi perlu membayar sebanyak RM691.20 setahun bermula 1 November ini

18 comments:

PsyTroopers said...

Apa kesan kenaikan 500% kepada kaum Melayu di Ipoh? Cuba kaji kesan jangka pendek dan panjang.

Anonymous said...

rata2 tanah di bandaraya ipoh adalah tanah org cina yg lokasinya cukup strategik. maka boleh lah mereka jual tanah/rumah dgn harga yg tinggi yg tak akan mampu dibeli oleh org2 melayu.

Anonymous said...

Memangla negeri berkebajikan, tapi kebajikan untuk cina dalam DAP. Kenalah faham.

Anonymous said...

terlalu ramai orang umno yang bodoh menulis

Anonymous said...

untuk anonymous yang suka mengutuk orang bodoh itu awak itu sudah terlalu pandai sangat ya...ingat la...satu telunjuk tunjuk orang empat lagi tunjuk dekat awak....fikir fikir la...selalunya orang yang kerap dok mengutuk orang bodoh tu orang yang kecewa...dan ader kepentingan diri dan lemah semangat serta segalanya...

Anonymous said...

Pilihlah Pemimpin yang mengikut Al-Quran dan Hadith. Itu adalah perintah Allah. Melanggar perintah Allah alamatnya ====>( pikir lah sendiri). Kalau nak tau apa yang Al-Quran dan Hadith sarankan tolong buat bacaan dan kajian apa kandungan dalam Al-Quran dan Hadith. Kalau tak ikut Al-Quran dan Hadith maknanya anda adalah bukan Islam. Harap maklum

Anonymous said...

Tiada apa yang harus dihairankan memandangkan DSAI memang seorang pelakon terbaik siri drama MALAYSIA hari ini. Disebabkan kegilaan ingin berkuasa beliau sanggup menggadaikan maruah bangsa dan bersengkokol dengan DAP untuk menjatuhkan orang melayu. Bukan ingin mengekplotasikan isu pengkauman tapi selepas mendengar siaran langsung TV1 pada 26/1/2009 berkenaan isu orang cina,ada masyarakat melayu yang tidak memahami konsep ketuanan yang termaktub dalam perlembangan Malaysia. Masih bersenkokol dengan 3 juri iaitu JKJR Surget Singh dan 2 orang cina yang berani memainkan isu perkauman semasa siaran langsung itu dijalankan. Bukan ingin menaikkan kemarahan orang melayu, tapi dimanakah sikap orang melayu dan pemuda melayu masa kini,yang telah hanyut dibuai keseronakan dialam dunia yang fana terutama sekali pengikut PKR. Kita sepatutnya berpakat untuk meyatukan perpaduan kaum melayu seperti mana disarankan oleh YB Zulkifli Nordin ahli parlimen Kulim Bandar Baharu(PKR), meminta orang melayu dari UMNO,PAS dan PKR memertabatkan bangsa kita semula, tetapi diberi amaran oleh DSAI. Dimana saya percay beliau bercakap atas tiket Persatuan Peguam Melayu Islam tetapi disalah tafsirkan oleh pelakon dalam MALAYSIA hari nin saudar DSAI. Kita lihat dalam isu orang India dimana MIC ngan PKR india boleh bersama membawa isu Hindraf manakala MCA dengan DAP boleh membawa isu tanah orang cina dan kes GERAKAN dengan UMNO di Penang. Dimana orang melayu? Tiada akal fikiran ke,? hanya pandai memberi komen membunuh bangsa sendiri....?Ada sekali di melaka kawasan Ai Keruh sekumpulan orang cina duduk semeja mengatakan walaupun kita berlainan parti tapi kita harus memertabatkan bangsa CINA dan harus membawa kehadapan dan mereka mengatakan biarkan orang MELAYU mati kebuluran (mereka bercakap dalam bahasa cina ) kebetulan kawan saya memahami bahasa cina. Jadi kita renung-renungkanlah dimana kesilapan orang melayu, dan orang seperti DSAI adalah musuh melayu sejagat. Bangkitlah wahai semua pemuda melayu

Anonymous said...

Cukuplah cerita karut umno ini....

berapa kamu kena bayar buat kerja ini
. Tanyalah diri sendiri adalah betul tindakan kamu ini.....semua orang politik memang penipu....

BIGBOZZ said...

31 January, 2009 12:59
Anonymous Anonymous said...

Pilihlah Pemimpin yang mengikut Al-Quran dan Hadith. Itu adalah perintah Allah. Melanggar perintah Allah alamatnya ====>( pikir lah sendiri). Kalau nak tau apa yang Al-Quran dan Hadith sarankan tolong buat bacaan dan kajian apa kandungan dalam Al-Quran dan Hadith. Kalau tak ikut Al-Quran dan Hadith maknanya anda adalah bukan Islam. Harap maklum

02 February, 2009 01:14

----buat orang orang pas yang melaungkan kepimpinan ulama dan penubuhan negara islam... aku sebagai orang melayu islam ingin bertanya ulama mana yang korang sanjungi korang agong-agongkan sekarang ini?

Anwar Ibrahim?
Hadi Awang?
Nik Aziz?
Nizar Jamaludin?
Lim Kit Siang?
Karpal Singh?
M.Kula?
Ngeh Koo Ham?
Nga Kor Ming?
Theresa Kok?
Gobind Singh Deo?
Lim Guan Eng?

Sudahlah korang ni... tengoklah barisan pemimpin so call pakatan rakyat ni... rakyat mana aku pun tak tau... bila sebut pakatan rakyat maksudnya seluruh rakyat menyokong tapi ini tidak ,kita dapat lihat bukan semua menyokong... aku dah pasti tak sokong PR...penipu rakyat ni...

Kepimpinan Ulama yang korang sanjungi ni kebanyakannya bukan islam.

Dan apa yang aku tau diorang semua terlibat sama ada secara langsung atau tidak dalam gerakan untuk menubuhkan sebuah negera Republik yang sudah pasti menyingkirkan sistem Beraja. yang mana kesucian serta pemeliharaan Islam adalah dibawah naungan sistem beraja sekarang ini. kalau malaysia menghapuskan sistem beraja dengan penubuhan republik.maka Hal-hal berkaitan Islam yang terpelihara sejak penubuhan persekutuan Tanah Melayu lagi juga akan tergugat...

Nga Kor Ming pernah berkata

"Saya Sayang Melayu"
"Saya Sayang Islam"

tapi nama dia masih Nga Kor Ming sampai sekarang...itu dia cakap masa mula-mula PR dapat Perak

lagi satu petikan ucapan dia...
"Kalau Dulu Orang Melayu Tengok Bendera DAP Orang Melayu Benci tapi Sekarang Saya Tengok Orang Melayu Angkat Bendera DAP Gantung Bendera DAP"

pada masa dia berucap tu semua penyokong PAS yang berkumpul di padang mini stadium Manjoi bertepuk tangan menyorak Nga Kor Ming. Nga bagi salam pun diorang tepuk tangan...

korang paham tak maksud dia?

maksud dia dulu orang melayu benci DAP sekarang orang melayu dah jadi kuli DAP!!! macam Nizar Boneka... kamu cari la pakcik-pakcik PAS dalam Manjoi yang dengar dan Tengok Ceramah masa tu Ustaz Zul yang berangan nak jadi ADUN Manjoi pun ada suruh diorang bersumpah atas nama islam yang apa aku cakap ni tak betoi!!!

korang ingat kalau bubar DUN di Perak pastu pilihanraya balik kalaulah ditakdirkan PR menang juga... DAP tak letak calon melayu? masa tu sape jadi MB? Nizar? aku berani kerat jari la kalau dia jadi MB balik...

Nizar, Karpal dan mereka yang seangkatan dengannya bukan sahaja derhaka kepada Sultan yang merupakan Ketua Agama Islam Ketua Bangsa Melayu Ketua Tanah Air Negeri Perak tetapi dia juga derhaka kepada Allah SWT kerana apa?

Sebab dia telah melanggar salah satu dari Rukun Iman iaitu Kepercayaan Kepada Qada dan Qadar...

Barisan Nasional sebelum ini telah menerima kenyataan bahawa BN tumbang pada 8 mac 2008 di Perak...ini adalah Qada dan Qadar

jadi siapa sebenarnya yang mengikut ajaran Islam... UMNO ke PAS?

Anonymous said...

YE LA. APA HAL ORG PAS NAMPAK BODOH SEKARANG HAH?PAKAI SERBAN, KETAYAP, JUBAH.KALAU DULU AKU RESPECT GAK KAT PAS NI. KETURUNAN AKU SEMUA ORG PAS. TAPI SEKARANG HAMPEHHH... BARING TENGAH JALAN DEPAN KERETA RAJA. NAK MAPOS KE APA KE??. DOSA TAU BUNUH DIRI GITU. YG HAMPA DOK SOKONG SANGAT SIVAKUMAR TU APA HAL. DIA ISLAM KE.? KUTUK UMNO BUKAN MAIN. JILAT PUNGKOK DAP TAK PA LAK....

Anonymous said...

YE LA...AKU RISAU SANGAT DENGAN FANATIK PAS NI...DAH TAK BOLEH MEMBEZAKAN ANTARA ORG ISLAM DGN ORG KAFIR...DAP dianggap pejuang ISLAM ???. bANGANG KE APA KA?. BERAPA KERAT SANGAT ORG DAP PI MASJID SEMBAHYANG jumaat. sATU LAGI DEMOKRASI KEPALA HOTAK HAMPA LA . bUAT SIDANG DUN, GANTUNG 9 WAKIL RAKYAT. nI LA DEMOKRASI BANGANG YANG DISOKONG OLEH pas , DAP , PKR. aKU SUMPAH HAMPA KALAH PILIHANRAYA AKAN DATANG. tAK GENTLEMAN LANGSUNG...KALAU PANGGIL SEMUA WAKIL RAKYAT APA SALAHNYA. kEMUDIAN BUAT UNDIAN. tAK PAYAH LA BUAT BAWAH POKOK.....APA PUNYA BANGANG DAH..........

Anonymous said...

Pakatan Rakyat tidak professional dalam menangani masalah mereka.

Pakatan Rakyat menjual maruah negara dan islam.

Kebanyakkan penyokong Pakatan Rakyat tidak tahu apa-apa tentang perjuangan.

Memang benar UMNO ada melakukan kesilapan..

Memang benar UMNO bukan parti 100% sempurna..

Memang benar ada segelintir ahli UMNO yang bongkak..

TAPI..

UMNO telah BERJAYA manaikkan taraf warga melayu islam..

UMNO telah BERJAYA memberi peluang kepada kebanyakkan orang melayu maju

UMNO telah BERJAYA membangunkan Malaysia

UMNO BERJAYA melahirkan ramai orang melayu yang dahulunya miskin kini lebih berdaya saing

UMNO telah BERJAYA membantu kebanyakkan BUMIPUTRA dari sektor pelajaran hingga ke kewangan

UMNO telah BERJAYA dalam 52 tahun merdeka

UMNO telah berjaya melahirkan tokoh² bumiputra islam memajukan diri mereka ke peringkat lebih tinggi..

dan pasti UMNO akan lebih berjaya jika segala kesilapannya dapat dibendung untuk kesejahteraan di masa hadapan

iman said...

salam,
sedihnya baca komen org2 islam yang mengaku islam ini dlm blog ni..
anda mesti tak tahu ttg tahaluf siyasi kan? anda mesti juga sudah lupa dengan adab sopan islam kan? anda juga berkemungkinan besar sudah lupa sejarah penggabungan Pas dan Umno dulu kan? siapa yang dulu nya menderhaka dengan mejogok adun utk bubar?? isk2...Betullah, di hari nak kiamat ni, amalkan islam ibarat mengenggam bara api di tangan. Tak cukup dengan hanya ini islam tertegak. Nabi dari seorang membentuk jemaah lalu membentuk daulah. Orang yang mengutuk-ngutuk ini pernahkah terlintas dalam hati untuk menegakkan Islam dalam satu daulah? hehehe...Sekurang-kurangnya tegakkanlah Islam dalam diri kita dulu. Cermin diri itu selalu saja kita 'pass' pd orang, entah kita buat entahkan tidak. Cara anda berkomunikasi menunjukkan lemahnya anda dalam konteks memahami permasalahan sebenar.

tirai besi said...

a'kum kepada semua rakyat perak dan rakyat malaysia. sedarlah wahai rakyat sebangsa dan seagama dengan saya bahawa kini ada pemimpin islam yang sedang galak di tunggani oleh musuh islam demi mencapai maksud tersirat mereka.percayalah,orang melayu dan islam hanya akan menang sorak sedangkan agama sendiri telah digadaikan demi merealisasikan cita2 jahat musuh islam.lihat kini ayat al-quran jd bahan mainan d pentas politik sedang yg membacanya terang-terang seorang yg kafir dan bukan beragama islam.POLITIK JENIS APAKAH INI????sedarlah wahai pembaca sekalian.tgklah muka anak2 kita,mahukah anak2 kita merempat di negeri malah mungkin jd suatu hari jd kuli bangsa asing di negara sendiri disebabkan kesilapan percaturan memilih pemimpin. orang kafir di agong-agongkan,sedangkan orang islam yg sembahyang dan mengadap kiblat malah ucapan shahadahnya pun sama di maki hamun sesuka hati beralasankan perbezaan politik. ingatlah, sesal dulu pendapatan sesal kemudian buruk padahnya.....

tirai besi said...

WAHAI SAUDARA NIZAR,SEDARLAH KINI BAHAWA ANDA SEBENARNYA BONEKA BERNYAWA KEPADA D.A.P. JIKA PILIHANRAYA DIADAKAN SEKALIPUN,APA JAMINAN D.A.P BAHAWA ANDA AKAN JADI MB PERAK LAGI.INGAT WAHAI SAUDARA NIZAR BAHAWA D.A.P KINI DAH ADA WAKIL DARI ORANG MELAYU.BUKANKAH MB PERAK MESTI ORANG MELAYU BERAGAMA ISLAM?SIAPA TUNKU ABDUL AZIZ?RENUNG-RENUNGKANLAH...JANGANLAH DITURUTKAN SANGAT KATA HASUTAN DARI 'BOTAK' YANG SELALU DI SAMPING ANDA BILA ANDA HENDAK MENGUMUMKAN SESUATU PERKARA.PERCAYALAH WAHAI NIZAR,ANDALAH YG AKAN MERUNTUHKAN BANGSA ANDA SENDIRI DEMI MENJAYAKAN CITA-CITA POLITIK KOTOR LAGI AMAT MEJIJIKKAN D.A.P DAN DSAI.ALLAHHUAKBAR!!!!!

Anonymous said...

pergi carik ulama pas dalam utusan meloya tv3 suku mmg lah tak jumpa.. kaum2 jahiliyah kan anti ulama.. aku muskilll maybe agama islam mereka hanya diatas IC dan utk isi borang jer.. Al-quran dan sunnah dijadikan panduan idup.. bukan ditentang dihina. Umat islam lemah kerana menentang undang2 Allah dan menghina ulama. Boleh ke NAJIS dan Muhyiddin nak tafsir al-quran dan hadis? Nabi Muhammad bukan sahaja ketua negara tapi juga ketua EMPAYAR !!! ISLam merangkumi cara hidup.. the way of life bukan semasa politik dan meraih undi yg digunakan pemimpin UMNO.. tapi cara hidup mereka bagaimana? ISLAM bukan sebelah kaki tapi menyeluruh.. ISLAM adalah agama bukan bangsa..

mamak pulau said...

najib ulamak???hisyamuddin ulamak???RAHIM tambi chik ulamak???khir toyo ulamak???...muahkakakakakahkahkahkahkah

sang kegelapan said...

aku muskil bile org umno cakap hudud ala pas..pe bezanye hudud ala pas ngan hudud yang btul?