21 January 2009

Kisah Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu 2009 dari pandangan someone yang "nobody"

Cerita pasal calon, ramai yang berpendapat isu calon adalah punca utama kekalahan BN di Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu 2009. Tetapi itulah hakikat yang menjadi buah mulut kebanyakan penduduk di Kuala Terengganu yang dapat didengari dengan telinga sendiri, baik dari golongan penyokong BN mahupun PAS. Malah jumlah orang BN yang menimbulkan isu ini lebih banyak berbanding dengan orang-orang PAS.

Personal touch dari Calon PAS juga jelas menampakkan hasil kepada penduduk di Kuala Terengganu. Sikap yang humble & down to earth wakil rakyat Wakaf Mempelam (selama 5 penggal) dapat dilihat dikebanyakan tempat orang-orang kebanyakan termasuklah di gerai-gerai kopi. Bukan setakat bersalaman dengan orang yang ada disitu, malah beliau sendiri duduk dan minum bersama mereka.

Mengikut Sejarah Pilihanraya Kuala Terengganu atau pun di Terengganu secara keseluruhanya, faktor calon memang memainkan peranan yang amat penting, tidak kiralah Parti apa yang seseorang calon itu mewakili. Calon PAS, BN (UMNO), Semangat 46 malah calon Bebas juga pernah menang di peti undi yang sama di negeri ini.

Suasana Pilihanraya di kebanyakan tempat di Kuala Terengganu seolah-olah dikuasai oleh orang-orang PAS seawal hari penamaan calon lagi. Bendera dan poster mereka jauh lebih cepat dinaikkan. Lambang PAS dapat dilihat di kebanyakan kenderaan, baju-baju orang yang lalu lalang, rumah-rumah penduduk dan pelbagai lagi. Di hari-hari yang berikutnya (selepas hari penamaan calon) baru lah disusuli dengan lambang BN, itu pun masih belum cukup untuk menyaingi "penaklukan" poster PAS.

Satu perkara yang manarik perhatian ialah kualiti poster-poster dan bendera-bendera yang dikibarkan oleh kedua belah pihak. PAS - cukup banyak poster-poster dan bendera-bendera yang sama ada recycle, lama, usang yang mungkin pernah digunakan untuk kempen. Inisiatif mereka memang jelas kelihatan apabila sanggup mengecat dan melukis lambang PAS menggunakan barang-barang terbuang, seperti papan lapis, tong drum dan lain lain lagi. BN - Keadaan yang sebaliknya terjadi. Poster-poster dan bendera-bendera mereka adalah serba baru.

Wow faktor yang dicipta oleh penyokong-penyokong PAS sekali lagi berkesan lebih-lebih lagi pada hari-hari dan waktu-waktu terakhir proses berkempen dibenarkan iaitu tepat jam 12 malam pada 16 Jan 09. Keadaan di kiri kanan jalan raya terutama di kawasan bandar Kuala Terengganu sarat dipenuhi dengan penyokong-penyokong PAS. Ditambah pula sokongan dari mereka yang berkenderaan yang lalu lalang di jalan tersebut. Seolah-olah satu sambutan pesta keraian yang begitu meriah. Mana perginyer penyokong BN? Approach PAS mendekati pengundi di tempat tempat yang strategik juga patut dipuji, sebagai contoh di Mydin yang berdekatan dengan Giant.

Jika dibuat perbandingan jumlah hadirin yang datang untuk ceramah PAS & BN, bagaikan boleh mengukur kekuatan sebenar calon dan parti yang mereka wakili. Walaupun hadirin ceramah PAS bukan hanya terdiri dari penyokong mereka sendiri tetapi keadaan ini sedikit sebanyak menunjukkan kekuatan daya tarikan ceramah-ceramah atau aktiviti-aktiviti anjuran PAS. Namun ada juga ceramah BN yang boleh disifatkan berjaya seperti pakej ceramah PAS KLUK KLEK yang berjaya menghimpunkan ribuan pengunjung dihampir kesemua lokasi yang dilawati.

Kisah orang muda pula boleh dikata banyak berpihak pada PAS. Ramai sungguh golongan muda yang ke hulu ke hilir berkempen. Jelas terpancar keseronokan dan keikhlasan dijiwa anak-anak muda ini apabila mereka bermotor, berkereta, berjalan kaki dengan berlambangkan PAS.

Banyak yang BN boleh pelajari dari kisah Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu 2009. Jika segala kisah ini tidak diambil teladan, tidak mustahil BN akan tewas lagi dan lagi dan lagi di masa akan datang. Untuk berubah sebelum PRU13 masih belum terlambat bagi BN.

2 comments:

taipingmali said...

Penyokong pas mempunyai satu visi dan misi iaitu menjatuhkan kerajaan BN.

Halal kah? Haram kah? Nak berdosakah? Nak murtad kah? itu soal lain.

Yang penting BN mesti ditumbangkan

Anonymous said...

ini pandangan ikhlas. elok ambil iktibar drpd yg ikhlas walaupun nobody. Yg tak ikhlas, walaupun somebody tapi tak guna, sbb tak membantu.