18 August 2008

Bila Raja Petra menulis tentang hukum Islam, begitulah cara pemikirannya.

Saya berasa marah dan terkilan dengan sebuah artikel dari Raja Petra pada hari ni yang bertajuk "Inventing New Religious Rituals". Sememangnya Corak penulisan seseorang melambangkan peribadi dan corak pemikiran penulis itu sendiri. Dan kali ini Raja Petra bukan sahaja sudah melampau tetapi telah menyerlahkan kebodohan beliau dalam pemahaman atau ulasan yang berkaitan tentang hukum Islam.

Cara beliau menceritakan tentang kisah Saidatina Aishah R.A yang difitnah bersama seorang sahabat Safwan bin Ma'tal, amat mendukacitakan saya kerana olahan beliau yang sungguh melampau terhadap Saidatina Aishah R.A sendiri. Itu semua menunjukan kedangkalan minda Raja Petra itu sendiri. Antara ayat beliau adalah seperti berikut

"And neither was Safwan, who was accused of ‘penetrating’ Aisha, also asked to swear on the Quran in a mosque that he had kept his pecker in his pants at all times when he was alone with Aisha"

"Apparently, the tudung was ‘decreed’ for only the Prophet’s wives and not for all women. Anyway, that is another topic for another time as, today, we wish to talk about Saiful swearing on the Quran and he does not wear a tudung, yet."

Pada pendapat saya yang jahil ini, biarlah mereka yang alim tentang hukum Islam memberi pandangan, seperti para mufti-mufti kita sekalian. Ulasan sebegini tidak harus datang dari orang yang berfahaman liberal dan terlampau menggunakan logik akal.

Memang kes Saidatina Aishah R.A selalu dibuat sebagai rujukan untuk kes fitnah, ia merupakan perkara asas dalam Fiqh dan beliau sepatunya perlu ambil tahu situasi dan sebab-sebab berlaku perkara itu. Beliau juga perlu mengambil kira keadaan peristiwa tersebut kerana kes itu telah menjadi asbab al nuzul iaitu sebab-sebab (asbab) turunnya ayat al-Quran tersebut.

Sehingga pada satu hari turunnya ayat surah al-Nur ayat 11-20 yang menjelaskan mengenai kesucian Saidatina Aishah R.A dan pembuktian dia tidak bersalah melakukan perkara curang. Sejurus selepas turunnya ayat, Rasulullah bersabda yang maksudnya: "Wahai Aisyah, kini Allah mengisytiharkan kesucianmu daripada segala noda"- Hadis diriwayatkan oleh Iman Bukhari.

Pengorbanan sahabat dan sahabiah amat hebat dan tinggi nilainya. Orang-orang yang berfahaman terlampau liberal macam Raja Petra senang-senang memperlekehkannya dgn kata-kata sedemikian walaupun dengan bertujuan bersenda gurau.

Bukalah mata wahai saudara-saudara Islam ku, bahawa dalam menghadapi cabaran-cabaran mendatang, lebih-lebih lagi berdepan dengan golongan seperti Raja Petra ini, kita perlu muhasabahkan diri, rujuk pada alim ulama dan selalu berpegang pada Al-Quran dan Hadith.

No comments: