19 May 2009

Kisah dari DUN Perak

Polemik politik yang berlaku di negeri Perak sejak Februari lalu kini semakin berlarutan memasuki fasa yang penuh mencabar apabila sikap wakil rakyat dari pakatan pembangkang di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak yang berlagak seperti ‘hero’ dan masih bersikap tidak dapat menerima kenyataan.

Mereka bertindak sejak dari hilangnya tampuk pemerintahan hinggalah sekarang seolah-olah mahu bertongkatkan langit, sebagaimana yang telah diperlihatkan oleh wakil-wakil rakyat pembangkang dengan kelakuan semacam hilang akal sehingga berdiri di atas meja, menghamburkan kata-kata kesat kepada wakil rakyat Barisan Nasional (BN) dan Bebas yang menyokong BN, di samping tindakan bekas Speaker Dewan yang ‘melekat’ di kerusi yang bukan lagi menjadi miliknya.

Kekecohan timbul apabila Sivakumar enggan memulakan persidangan sebelum Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, Menteri Besar Perak serta sembilan ahli Dewan lain meninggalkan Dewan atas penggantungan yang dibuat olehnya ketika bersidang di bawah pokok pada Mac lalu walaupun kemudiannya mahkamah telah memutuskan ia sebagai tidak sah.

Tindakan seperti orang hilang akal itu bukan sahaja berlaku di dalam dewan yang mulia malahan sejak awal lagi pemimpin pakatan pembangkang yang datang dari luar Perak kelihatan di kawasan berhampiran di mana beberapa pemimpin pembangkang masing-masing menunjukkan ‘keras kepala’ dan tunjuk ‘hero’ di hadapan penyokongnya membuat provokasi kepada pasukan keselamatan dengan harapan ditahan, dan ianya menjadi…

Dapat disimpulkan tindakan wakil rakyat yang tidak beretika dan beradab itu langsung tidak menghormati institusi kesultanan negeri mereka sendiri, apabila terus membuat huru-hara tanpa mempedulikan Pemangku Raja Perak, Raja Dr. Nazrin Shah sehingga terlewat lima jam untuk titah rasmi pembukaan sidang DUN.

Sedangkan persidangan DUN pada 7 Mei itu mendapat perkenan daripada Sultan Perak, berbeza dengan ‘sidang bawah pokok’ itu, dan sudah pasti mereka bertindak sedemikian agar persidangan tersebut gagal dan menjadikan rakyat sebagai ‘kambing hitam’ atas alasan kononnya rakyat negeri Perak mahukan pembubaran DUN.

Bekas Menteri Besar boneka Perak yang dijadikan ‘simbol demokrasi’ mereka dari parti Pas, parti yang kononnya mendukung ajaran suci Islam tetapi bertindak sebaliknya, turut kaku mengawal gelagat rakan-rakan sekutunya terutama daripada Dap yang jelas melampaui batas.

Sekiranya beliau benar-benar seorang yang ikhlas dalam perjuangan dan cintakan kepada keharmonian, pasti rakan-rakannya lebih awal memberi kerjasama duduk dengan tenang dan lebih awal tanpa campur tangan Raja Dr. Nazrin Shah.

No comments: