21 April 2009

Ahli Parlimen PKR tidak setuju Selangor kekalkan Elizabeth

Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin menegaskan beliau tidak bersetuju dengan keputusan kerajaan negeri Selangor mengekalkan kedudukan Elizabeth Wong sebagai Exco dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Lanjan.

Selain meminta Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan pimpinan kerajaan negeri yang lain mengkaji semula keputusan tersebut, Zulkifli juga mengambil pendirian untuk memufaraqah atau memisahkan dirinya daripada keputusan tersebut.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Parti Keadilan Rakyat (PKR) menegaskan, pendirian itu diambil kerana menghormati keputusan Elizabeth sebelum ini yang mahu melepaskan jawatan Exco dan ADUN Bukit Lanjan.

“Elizabeth telah memilih untuk meletak jawatan dan telah pun meletakkan jawatan. Itu adalah hak peribadi beliau.

“Saya yakin Elizabeth mengetahui dan memahami benar masalah yang dihadapi, sebab itu beliau memilih untuk meletakan jawatan sebagai Ahli Exco dan ADUN,” katanya dalam kenyataan media yang disiarkan di laman blog beliau hari ini.

Dalam kenyataan media tersebut, Zulkifli yang juga seorang peguam turut mempersoalkan alasan kerajaan negeri dalam memutuskan isu tersebut apabila menuding jari menyalahkan pihak polis yang didakwa melengahkan siasatan.

Kata beliau, semua pihak sedar dan tahu bahawa siasatan polis terpaksa dilengahkan kerana tiada kerjasama orang disyaki yang memilih untuk tidak membantu siasatan sehingga ke hari ini.

“Apa lagi bukti kukuh yang dikehendaki oleh Menteri Besar dan Exco Selangor apabila Elizabeth sendiri yang membuat keputusan meletakkan kedua-dua jawatan beliau,” tegasnya.

Tambah Zulkifli, dalam hal ini soal simpati secara peribadi dan memaksa Elizabeth terus menjawat jawatan awam sebenarnya adalah dua isu yang berbeza.

“Saya sangat bersimpati pada Elizabeth dengan masalah yang beliau hadapi, malahan saya antara orang yang pertama membuat kenyataan terbuka mempertahankan beliau dan mendesak tindakan keras dan tegas diambil terhadap petualang durjana yang telah mengambil dan menceroboh serta mencabul kehidupan peribadinya.

“(Namun) soal bersimpati secara peribadi terhadap beliau dan memaksa beliau terus menjawat jawatan awam adalah dua isu yang berbeza,” jelasnya.

Dalam pada itu Zulkifli berkata, Menteri Besar dan kerajaan negeri telah memberi gambaran seolah-olah mereka tidak menghormati keputusan Elizabeth apabila terus memaksanya untuk mengekalkan kedua-dua jawatan berkenaan.

Katanya, beliau cukup yakin yang Elizabeth telah menimbang keadaan sekeliling dan pelbagai faktor lain sebelum membuat keputusan tersebut.

“Keputusan Menteri Besar dan kerajaan negeri ini juga akan menambahkan tekanan terhadap Elizabeth. Sudah pasti akan ada pihak mengambil kesempatan mengenakan tekanan terhadapnya.

“Keputusan ini juga pasti memberi tekanan yang hebat kepada sebahagian penyokong, pendokong dan komponen pakatan pembangkang,” jelasnya.

No comments: