15 June 2009

Wajah Sebenar Pakatan Rakyat


KARPAL: HADI, YOU ARE AN EMBARRASSMENT TO PAKATAN

DAP chairman Karpal Singh today scolded fellow Pakatan Rakyat (PR) leader Datuk Seri Hadi Awang for publicly embarrassing the alliance with his talks of a unity government with archrival Umno.

Speaking to The Malaysian Insider from Penang, the no-nonsense Karpal bluntly said the PAS president was fast becoming an “embarrasment” to the fledgling coalition.

He noted Hadi’s recent claims that both DAP and PKR had agreed to let the Islamist party continue its talks with the main ruling party over Malay/ Muslim matters, which are top of the party’s list on the national agenda.

“All that is not true. And something untrue is embarrassing, isn’t it?” Karpal said over the telephone.

“He owes us all an apology. He has no business to say that DAP and PKR agreed when we didn’t,” he added.

The bellicose chairman of DAP also pointed out that Hadi’s own team-mate, Datuk Nik Aziz Nik Mat, the spiritual adviser and soul of PAS, had publicly disagreed with his thoughts for a sit-down with Umno.

Karpal advised Hadi to consult his partners before shooting his mouth on his own ideas in future.

“He must not only think of one side,” the outspoken lawyer said, in a softer tone.

Malaysia Today

Cadangan pembentukan kerajaan perpaduan yang dikemukakan oleh Presiden PAS, Hadi Awang atas tujuan mengadakan kerjasama dengan mana-mana parti politik termasuk UMNO untuk kepentingan negara nampaknya meresahkan sekutu pakatan campuran.

Belum pun sempat Hadi Awang menerangkan secara terperinci berkaitan idea yang dikemukakan, tiba-tiba muncul pula Pengarah Pilihanraya PAS Pusat, Mustapha Ali meminta semua pimpinan PAS dan pakatan pembangkang berhenti cakap mengenai hal berkenaan.

Ini ditambah lagi dengan kenyataan-kenyataan terbuka dari para pemimpin DAP termasuklah Pengerusinya, Karpal Singh dan Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng.

Namun demikian, Anwar cuba pula menegakkan menang yang basah dengan mengeluarkan kenyataan bahawa kononnya pakatan campuran tidak menghadapi sebarang masalah.

Lantas seperti biasa juga, Anwar mempalitkan masalah yang membelenggu sekutu mereka dengan melemparkan tuduhan bahawa UMNO dan BN yang membuat spekulasi berkaitan perselisihan mereka.

Sememangnya, bangkai gajah tak mungkin boleh disembunyikan, apatah lagi apabila aib sendiri ditunding kepada pihak lain yang langsung tiada kena mengena dengan apa-apa permasalahan yang mereka hadapi.

Rakyat sendiri tahu siapa yang benar dan siapa yang salah, dan Anwar tidak perlulah hendak mengalihkan kenyataan dengan mengatakan bahawa media massa yang dikuasi oleh BN dan UMNO sengaja mensensasikan isu berkenaan.

Perlu difahami oleh Anwar dan sekutunya bahawa media massa mempunyai etika sendiri dan melaporkan berlandaskan kepada berita dan fakta sebenar.

Apatah lagi, sejak cadangan kerajaan perpaduan dikemukakan oleh Hadi dalam muktamarnya minggu lalu, saban hari para pemimpin dalam pakatan campuran mengeluarkan kenyataan yang ternyata melahirkan rasa tidak puas hati terhadap cadangan Presidennya.

Lebih teruk lagi apabila Mursyidul Amnya, Nik Aziz sendiri secara terang dan terbuka juga turut menentang cadangan yang dikemukakan oleh Hadi biarpun ia adalah untuk kepentingan bersama rakyat Malaysia dalam negara.

Rentetan daripadanya, seorang demi seorang para pemimpin DAP membuat kenyataan termasuklah Lim Guan Eng yang nyata tidak dapat menyembunyikan rasa tidak senang hati terhadap isu kerajaan perpaduan.

Kemarahan Guan Eng terluah sendiri dengan anggapan ke atas Hadi sebagai orang kuat beragama bukan saja perlu menjawab pada DAP dan pakatan pembangkang tetapi juga pada Tuhan.

Begitu juga Karpal Singh yang turut memberi kata dua kepada PAS dengan mengatakan sepatutnya PAS sedar bahawa ia bukan parti dominan dalam pakatan pembangkang dan tidak sepatutnya membuat kenyataan sedemikian (kerajaan perpaduan).

Pada Muktamar lalu juga, Hadi turut mendakwa bahawa ideanya untuk menubuhkan kerajaan perpaduan telah dipersetujui oleh PKR dan DAP namun malangnya, pemimpin PKR dan DAP menyangkal kenyataan tersebut.

4 comments:

Anonymous said...

Marriages of convenience will never last.

Anonymous said...

This is gay marriage.

Anonymous said...

so how bout BN..? is it lesbo mariage..?

ke tak kawen2 lagi...maklumla kan....

Saya Rakyat Malaysia said...

dah 50 tahun kahwin. dah bercucu pun.