09 February 2009

Anwar Ibrahim Punca Kemelut Pakatan Rakyat - Karpal Singh



Marah sangat Pengerusi DAP, Karpal Singh kepada Anwar Ibrahim nampaknya. Itu lah statement yang keluar dari mulut peguam tua ini pada press conference beliau, semalam. Menurutnya Anwar Ibrahim adalah punca segala kemelut politik yang berlaku sekarang dan sudah tidak layak untuk mengepalai Pakatan Rakyat secara amnya. Oleh itu beliau menuntut supaya Anwar Ibrahim mengundur diri dari posisinya sebagai Ketua Pakatan Rakyat.

Beliau menyalahkan Anwar Ibrahim kerana ketidaktentuan yang berlaku didalam Pakatan Rakyat adalah berpunca dari kepercayaan yang mereka mampu menumbangkan Kerajaan Persekutuan dengan penghijrahan besar-besaran Ahli Parlimen BN ke Pakatan Rakyat. Tetapi kini segalanya terbukti, itu semua tidak lebih sekadar retorik, retorik dan retorik dari seorang manusia bernama Anwar Ibrahim. Mungkin ini lah yang dimaksudkan pepatah Melayu "Apabila senjata makan tuan".

Veteran DAP Lim Kit Siang dan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng juga tidak terlepas dari kemarahan beliau. Menurut Karpal Singh, mereka sepatutnya lebih konsisten dengan kenyataan dan pemahaman mereka tentang isu "lompat parti" ini. Beliau juga kesal kerana tidak mendapat sokongan yang sepatutnya dari Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng malah kedua-dua mereka lebih cenderung membuat kenyataan yang menyokong Anwar Ibrahim.

Isu Hudud juga disentuh oleh beliau. Menurutnya, DAP perlu menimbangkan kembali cadangan untuk keluar dari Pakatan Rakyat kerana percanggahan pendapat mengenai Hudud walaupun tiada sokongan terhadap beliau.

No comments: