11 February 2009

Hidung Tak Mancung, Pipi Tersorong-sorong

Menteri Besar (MB) Perak ke-10 dalam tempoh 10 bulan, dengan flat kereta bernombor 10, dan kini kemaruk dengan jawatan MB walaupun titah Sultan Perak mahukan beliau dan exco-exco kerajaan negerinya meletakkan jawatan.

Tindakan dangkal Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin memohon derhaka terhadap titah Sultan Perak menunjukkan ia tidak lebih kepada memalukan diri sendiri. Adalah diharapkan tindakan diluar norma sebagai orang Melayu itu tidak menimbulkan murka sultan hingga memaksa dia dibuang negeri, ditarik anugerah, semuanya disebabkan menurut kata hati dan telunjuk orang lain.

Mungkin Timbalan Pesuruhjaya Pas Perak itu menghadamkan ‘fatwa’ Mursyidul Amnya yang mengatakan tindakan mencabar kuasa Sultan bukan satu bentuk penderhakaan.

Ini berbeza dengan mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria yang mengatakan sesiapa sahaja yang tidak taat kepada pemerintah ataupun raja yang memerintah sesebuah negeri, orang itu dianggap tidak derhaka.

“Raja yang adil dan bijaksana dalam melaksanakan tugas demi kepentingan umat Islam asalkan tidak bertentangan dengan syariat, wajib dihormati,” ujar beliau.

Mungkin beliau lupa, jawatan yang dipegangnya dahulu atas perkenan Sultan walaupun wakil Pas hanya enam orang, berbanding DAP sebanyak 18 dan PKR tujuh orang kerana Undang-undang Tubuh Negeri Perak mensyaratkan Menteri Besar hendaklah dilantik di kalangan orang Melayu dan Islam.

Keengganan keluar dari kediaman rasmi dengan harapan kerajaan BN akan mengusir dan akan mengatakan BN zalim strategi yang tidak menjadi apabila MB Perak yang baru sahaja ditabalkan oleh Sultan Perak mengizinkannya tinggal di situ ‘seberapa lama yang dia suka’.

Ini menunjukkan Nizar seorang yang gila kuasa!

Rakyat yang waras mindanya sudah muak dengan kerenah pembangkang di Perak, pelbagai keputusan yang dibuat oleh mesyuarat exco banyak berpihak dan memberi untung di satu pihak yang menjadi majoriti di dalam ahli majlis mesyuarat kerajaan negeri.

Mana mungkin pelabur ingin membuat temujanji dengannya selepas 6 Februari lalu, secara sahnya beliau bukan lagi MB yang sah, sudah pasti para pelabur tidak ada keyakinan terhadap beliau dan bekas barisan exco negeri mampu mentadbir negeri dengan sebaiknya.

Begitu juga, bagaimana pula dengan sumber kewangan bagi beliau mentadbir ‘kerajaan langitnya’ dan hanya membuat keputusan ‘syok sendiri’ sahaja.

Sebagai saudara sesama Islam, bukan sahaja penulis sahaja yang memikirkan perkara yang sama tetapi juga orang Islam yang lain yang waras akalnya akan bersetuju dengan penulis, insaflah wahai Nizar, jangan jadi boneka buat kali kedua.

Bukan sahaja orang lain, bahkan darah dagingnya sendiri, abang sulung, Mohd Radzi turut menasihati beliau agar akur kepada titah Sultan dan dapat berfikir secara rasional demi kebaikan diri dan keluarga secara keseluruhannya.

Akibatnya, diri sendiri akan menanggung malu dan secara tidak langsung membabitkan ahli keluarga yang lain. Sayangilah keluarga anda.

No comments: