10 October 2007

Hackers tajaan Umno mula godam laman web PAS

Di petik dari laman web harakahdaily.net 10 October 2007 Berita Penuh

KUALA LUMPUR, 10 Okt (Hrkh) - Hackers atau pengodam internet pagi ini menyerang laman-laman web yang berada di bawah domain pas.org.my menyebabkan ke semua laman web PAS termasuk webtv PAS tidak dapat dicapai.

Hackers yang dipercayai didalangi Umno menyerang server yang menempatkan laman-laman di bawah domain dan sub-domain pas.org.my. Dalam kenyataannya kepada Harakahdaily, Pihak Bantuan IT PAS memaklumkan, mereka sedang berusaha untuk mengatasi masalah tersebut.

Dalam masa yang sama pihak IT PAS, juga akan menilai kadar kerosakan dan sebarang isu-isu keselamatan lain yang mungkin timbul. Pihak IT PAS juga akan mengambil tindakan untuk melaporkan kejadian ini kepada pihak berkuasa yang berkaitan untuk tindakan.Ini bukanlah kejadian kali pertama - malah laman2 pas.org.my sering menjadi sasaran pihak2 yang cemburukan kemampuan Parti Islam SeMalaysia (PAS) dlm memanfaatkan teknologi IT dan khususnya internet.

Untuk para pengguna webmail, capaian ke https://mail.pas.org.my akan turut mengalami masalah dan sehubungan dengan itu, kaedah alternatif ialah untuk mencapai menggunakan https://mail.parti-pas.orgBagaimanapun, pihak IT PAS memberitahu, terdapat kemungkinan semua data-data laman adalah terjejas disebabkan oleh aktiviti hackers ini dan sebarang masalah yang timbul adalah amat-amat dikesali.

Ini adalah kerana prasarana yang ada tidak mempunyai sebarang kemampuan untuk back-up dan perkara ini masih belum diselesaikan walaupun telah dimajukan dan dimaklumkan kemungkinan masalah dan risiko yang dihadapi. Sehingga masalah ini diatasi, kerjasama dan kesabaran pelayar internet semua amatlah diharapkan.

Komen Warong Kopi;

Cepat sahaja menuding jari walaupun belum tentu lagi sahih atau tidak tuduhan itu. Dah hujung-hujung bulan ramadhan ni masih lagi dengan tabiat lama. Kalau beginilah caranya, bagaimana nanti jika orang orang ini dapat memerintah negara. Harapan kepada pihak berkuasa dapat menjernihkan keadaan dengan hasil siasatan yang lebih tulus dan berdasarkan bukti yang kukuh.

No comments: