05 April 2007

KenyataanAkhbar Walau seribu panah menyerang ...

Pengorbanan adalah lumrah dalam perjuangan. Dalam 8 tahun berlalu kami sedar ramai pihak telah berkorban; wang, masa, kehidupan dan tenaga yang cukup banyak demi memastikan kelestarian perjuangan dapat diteruskan dan Insya Allah diwariskan kepada generasi depan. Kita juga telah mengerti ada sebahagian dari sahabat-sahabat perjuangan yang tidak BERTAHAN dengan dugaaan, cabaran dan fitnah yang dihunjam kepada kita. Lalu mereka mengambil keputusan untuk meninggalkan

ARUS PERJUANGAN PARTI.

SETIAP kali tanggal 4 April datang, saya percaya ingatan kita, khususnya penggerak dan aktivis parti, akan segera mengimbas kenangan 8 tahun lalu. Di saat itu kebangkitan suara rakyat sedang melata, semua pihak tidak kira kedudukan, umur, kaum, gender, dari kota dan desa, beramai-ramai menuntut perubahan dan reformasi kerana tidak lagi tahan menyaksikan ketidakadilan yang berlaku.
Kes fitnah dan penghinaan ke atas saudara Anwar Ibrahim adalah sebagai lambang kebejatan ketika itu, di samping tindakan ganas pemerintahan dalam menghadapi kebangkitan rakyat. Lalu, demi menyambut ledakan dan lonjakkan kembali aspirasi keadilan, demokrasi dan daulat hukum (rule of law), tertubuhlah parti Keadilan Nasional (keADILan) yang menyediakan lagi satu wadah perjuangan buat rakyat dan menyambung semangat yang dilontarkan oleh pejuang-pejuang terdahulu.
KomenKu:
Bukan perjuangan bangsa tapi untuk individu, yang kini semakin kurang pengaruhnya. Lepas keluar penjara makin lari orang kanan sekelilingnya , mesti ada sebab. Syukurlah mereka kian sedar kerana dos valium makin kurang.


Namun perlu dingatkan disini bahawa aspirasi perjuangan ini bukan baru, dan tidak hanya berputik pada tahun 1998-1999, ianya telah lama mengakar dan merembes dalam sanubari sejarah bangsa Malaysia. Ia dimulakan dengan perjuangan menuntut kemerdekaan sebenar yang digagaskan sekitar tahun 1930-an oleh pejuang-pejuang nasionalisme yang menubuhkan Kesatuan Melayu Muda (KMM), diteruskan oleh Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), lalu membibit idea kemerdekaan.
KomenKu:
Apa pun terbukti dengan usaha UMNO, MCA DAN MIC baru dapat kemerdekaan. UMNO yang ditubuhkan pada 11 Mei 1946, yang mempelopori dan bijak menangkis tipu helah barat bagi mencapai kemerdekaan. Kalau DSAI masih dalam UMNO pasti DSWA sebut UMNO dalam perenggan tersebut.


Ianya diteruskan lagi pada dekad 60-an dan 70-an oleh pejuang bahasa dan kesaksamaan ekonomi, mahasiswa dan pekerja. Selepas tertidur sebentar akibat leka dengan agenda pembangunan dan teknologi rakyat kembali sedar pada 1998. keADILan menyambung tradisi perjuangan bersejarah yang lalu itu.
KomenKu:
Ait! 1998 baru tersedar konon! Sebelum ni selesa di kerusi empuk TPM,tak sedar lagi ya! Jika ditakdirkan DSAI masih jadi TPM, di akan sokong UMNO sampai sekarang. Dengan
masyarakat engkau boleh berbohong tapi dengan Allah, engkau tak boleh, aku pun tak boleh.

No comments: