16 February 2007

Ezam Letak Jawatan, PKR Nak Rebah

Ezam tak senang dengan gelagat beberapa pemimpin PKR peringkat pusat yang ‘kehilangan fokus, berfikiran sempit, pentingkan diri sendiri dan hanya mahu dekat dengan Anwar Ibrahim.’

Bekas ketua angkatan muda PKR itu bertegas meletakkan jawatan di peringkat negeri dan menyatakan tindakannya itu muktamad dan tiada siapa dalam PKR boleh ‘membeli’ dan ‘memancing’nya untuk kembali memegang jawatan dalam parti sama ada peringkat negeri mahupun pusat.

Keputusan nekad dan muktamad itu dikaitkan juga dengan perbalahan antaranya dengan Mohd Azmin Ali serta desas desus kempen pencalonan Anwar Ibrahim sebagai Presiden dalam mesyuarat agong ke-4 PKR penghujung Mei ini serta penolakan idea melantik Naib PKR di kalangan pemuka Parti Rakyat.

Satu demi satu ‘pemuka’ bani ‘adil keluar parti dan menyertai NGO. Terdahulu Chandra Muzaffar yang kini Presiden JUST ( International Movement for a Just World). Kemudian, disebabkan rasa tidak puast hati, Hamdan Tahar, Zainur Zakaria, Johari Abdul dan Marina Yusoff letak jawatan dan keluar daripada parti.

Benarlah, ada puak dalam parti. Dalam parti mana sekalipun, sama ada pihak kerajaan mahupun pembangkang. Kerana politik adalah berkaitan pakatan. Dan apabila ada orang mahukan sesuatu pertandingan itu bersih, adakah mereka maksudkan seseorang calon itu bersikap menyendiri dan tidak tergolong dalam mana-mana puak? Ini yang berlaku kepada Ezam.

Jika seseorang askar ke medan perang macam Lone Ranger, dialah yang akan mati kecundang dulu. Dan Ezam sertai NGO kerana tak mahu mati lebih awal. Dah tak ada siapa yang boleh jadi ‘gu’.

Dah tak sebulu mana boleh jadi ‘gu.’ Lu Lu Gua Gua Lah.

2 comments:

spongegoat said...

letak jawatan tapi masih lagi ahli.. maknanya jiwa dia still dgn keadilan.. resign sbb frust je tu.. lepas ni bgtau, UMNO offer dia pulak... gerenti nye lah... pirahhhh.... cakap x serupa bikin

gendut said...

ye ke PKR nak rebah.. bukan skrg ni PKR makin gah ke... sejak mula ada org tolong bg paspot... sejak zaman pak lah ni.. hidup PKR!