02 April 2007

Saifuddin Nasution keluar PKR?

Ketika Parti Keadilan Rakyat (PKR) Ahad lalu dilanda kejutan dengan tindakan Ketua Bahagian Permatang Pauh, Anuar Shaari keluar parti…ada juga yang bertanya apa ceritanya pula tentang Saifuddin Nasution,seorang lagi bekas tokoh ternama parti itu yang kini ‘menyepi’ di Kelantan.

Diakenababe:
Tu la Abang Din, DSAI memang tak boleh pakai, Abang Din korbankan diri dan masa depan demi perjuangan reformasi , akhirnya…apa jadi? Datuk Zahid cepat tersedar , maka beliau telahpun cepat berpatah balik. Pengorbanan Abang Din sia-sia saja. Sayang sekali, Abang Din merupakan seorang yang berkaliber, dedikasi dan berpendirian. Kembalilah bersama UMNO semula.


Ada juga desas desus mengatakan bekas Naib Presiden Parti Keadilan (dulu Nasional) ini juga sudah meninggalkan PKR dan masuk PAS.
Diakenababe:
Abang Din jangan percaya PAS, mereka cakap tak serupa bikin. Kata nak memperjuangankan Islam tapi masih tidur sebantal dengan Karpal Singh yang menentang Malaysia sebagai negara Islam. Kita terapkan Islam secara sistematik tanpa menjejaskan kepentingan agama lain. Akhlak dan amalan kita yang perlu menjadi contoh, bukan material atau paksaan untuk perkembangan Islam.


Namun begitu ketika dihubungi Saifuddin,calon Parti Keadilan yang pernah menewaskan Barisan Nasional dalam pilihanraya kecil di Lunas,Kedah memberi jawapan yang agak membingungkan.
Diakenababe:
Tengok! Kalau betul DSAI menghargai Abang Din, takkan jadi begini. Dia dengar nasihat Abang Din. Saya kenal Abang Din dan cara pemikiran Abang Din yang rasional tu.


Katanya dari segi teknikal beliau masih lagi ahli PKR. “Tetapi saya sudah lama tidak bayar yuran keahlian parti dan tidak peduli pun samaada saya ahli PKR atau tidak,”katanya. Saifuddin kini berkhidmat sebagai Pengurus Yayasan Tok Kenali,sebuah badan dibawah naungan parti PAS di Kota Bharu.
Diakenababe:
Ketepikan ego Abang Din, kita bersatu seperti dulu semula. Abang Din akan diterima baik dalam UMNO.


Beliau enggan mengulas mengenai tindakan Anuar Shaari,yang juga bekas Setiausaha Sulit Datuk Seri Anwar Ibrahim sewaktu Timbalan Perdana Menteri dulu keluar parti serta beberapa kemelut termasuk ketegangan isu pencalonan jawatan Timbalan Presiden PKR. “Saya memang tidak suka cakap hal-hal masalah dalaman parti secara terbuka,”katanya. Menyentuh tentang dirinya,Saifuddin mengakui beliau ‘ada masalah’ dengan beberapa orang dalam parti itu. Ditanya apakah beliau sedia bertanding atas tiket PAS pada pilihanraya umum akan datang jika ditawarkan tempat oleh parti itu,beliau berkata soal itu tidak timbul. “Tak manis saya cakap hal-hal begitu,”katanya. Menurut Saifuddin tumpuannya sekarang ialah berkhidmat sebaiknya sebagai pengurus yayasan yang diamanahkan keatasnya. “Kini saya berpegang pada dimana bumi dipijak di situ langit dijunjung,Itulah kesimpulan tentang diri saya sekarang yang dapat saya beri, ” katanya.

Sumber : Agendadaily

1 comment:

anisahmaisarah said...

elleh...PAS memang selama ni tak boleh pakai...mana ada yg elok pasal dia...nak kenakan org boleh la!!!